sunnuntai 30. tammikuuta 2011

Dokumenttisunnuntai.

Yoyogi-puisto, Tokio.

Koska tänäkin vuonna olen muka liian kiireinen ehtiäkseni DocPointiin, olen katsonut kaksi dokumenttia Ylen Areenasta. Mikan palvelu kertoo keskisuomalaisesta kehitysvammaisesta yrittäjästä ja onkin oivaa asennekasvatusta ihan jokaiselle. Suomessahan on satoja tuhansia vaikeavammaisia ja erityisesti kehitysvammaisille työllistyminen on miltei mahdotonta. Tässä hyvinvoinnin mallimaassa työehtosopimusten mukaista palkkaa työstään saa 360 kehitysvammaista. Käsittämätöntä. Ja kyllä, töitä tekee huomattavasti useampi, mitä kummallisimmilla palkkausratkaisuilla. Viimeinen juna kotiin kertoo Kiinan siirtotyöläisten arjesta. Pitkistä päivistä tehtaassa ja siitä, kun kerran vuodessa pääsee lastensa luo kotiin. Minun EVS-hakemuksestani puuttunut koodi saatiin sittenkin Cimon reippaan toiminnan ansiosta hoidettua. Nyt on vielä viimeinen kuittaus saamatta, mutta kaikella todennäköisyydellä hakemus lähtee EU:n byrokratian rattaisiin tiistaina.

2 kommenttia:

Uusi Aamu kirjoitti...

Löysin tänne sattumalta. Ja tulen varmasti uudelleenkin.

Olen myös nähnyt tuon dokumentin. Laittoi ajattelemaan. Kuvasi Tokiosta ovat myös upeita. Milloin olet täällä ollut?

neitinomad kirjoitti...

Tervetuloa :)

Olin Tokiossa kymmenen päivää tammikuussa. Ihana kaupunki, kuten myös Nikko, voin lämpimästi suositella!